Týždeň bez aut je konečne za nami
Už je to nejaký ten rok čo prebieha Európsky deň mobility. Našťastie tento ročník ktorý sa konal od 16 do 22 septembra je už za nami. No že je to iba strata peňazí ktoré mohli byť investované oveľa prospešnejšie to nič nemení. Myšlienka je to síce pekná. A to dostať ľudí z aut do prostriedkov metskej hromadnej dopravy alebo ich aspoň na čas nechať sa zamyslieť či nieje lepšie použiť na prepravu bicykel či inú alternatívu. Ale tu to celé končí. Autori myšlienky zabúdajú na jeden dôležitý detail. A to že v našich podmienkach je to nerealizovateľné. Pretože ani v spojením s integrovaným dopravným systémov ktorý mimochodom má plne rozbehnutý minimum miest nedokáže verejná doprava v súčasnosti pokryť ani len základné požiadavky na dopravu u nás. A preto je dosť naivné očakávať že niekto bude ochotný stráviť namiesto polhodiny či hodiny cesty do práce v aute. Dve až tri hodiny cestovania verejnou dopravou, a to nerátame prestupy a samotnú cestu k obydliu, alebo prípadný menší nákup.
Výhody cestovania vlastným vozidlom snáď ani netreba pripomínať. Už spomínané skrátenie cesty z niekoľkých hodín na jednu, maximálne dve hodiny ak rátame aj cestu späť. Je dostatočný dôvod na to aby ste necestovali MHD. A to vám potvrdí každý kto cestuje svojím vozidlom denno denne do práce. Nehovoria o tom ak máte deti ktoré je potrebné deň čo deň odprevádzať do škôlky či školy. V takom prípade už MHD neprichádza v úvahu vôbec.
Naproti tomu ak nemáte inú možnosť ako sa dopraviť do práce, alebo ste enviro-aktivista. Len ťažko vás presvedčíme aby ste sadli do auta. MHD má zmysel ak bývate po blízku niektorej z hlavnej trasy nosnej linky vo vašom meste. Najlepšie ak aj po blízku pracujete. V opačnom prípade si najme v zlom počasí koledujete tak akurát o zápal krížov. A to určite nechcete. Jediným možným riešením ako spopularizovať mestskú či integrovanú hromadnú dopravu nieje vytvorenie Bus pruhov ako si niektorý myslia. Ale hľadať inšpiráciu vo vyspelých metropolách kde si nikto neláme hlavu s tým že nestihol spoj. Pretože verejná doprava je tak prehustená že vie že o pár minút mu ide rovnakým smerom ďalší spoj. V horšom prípade vystúpi o zastávku ďalej ale to už prežije. Do tej doby bude ale akákoľvek podobná akcia mobility vyznievať akurát tak na smiech.